Followers

Sunday

Kesungguhanmu keredhaanku

Kesungguhanmu..keredhaanku

Pertama kali dia melamarku, sudah kukatakan padanya melalui mas'ulahku, aku sama sekali tidak menguasai urusan rumahtangga..memasak, menjahit, berkebun atau apa-apa saja..ternyata balasan yg ku terima dia hanya tertawa dan berkata manusia ini bisa belajar, yang penting rajin berusaha..
Entahlah..rajin saja..tapi..
....

Setelah berkahwin, aku belum sering memasak..alhamdulillah, banyak perencah-perencah segera di pasaran yg sudah siap..tinggal dipanaskan sahaja dan dibubuh ayam, udang atau apa sahaja....tapi, aku tetap masak nasi..terkadang nasinya lembik..macam bubur pula..terkadang keras bangat..huhu..tapi dia tak pernah mengeluh.. mengomen..cuma tersenyum-senyum..

2 bulan kami berkahwin..ada sedikit kemajuan dalam urusan rumah tangga ku dan tidaklah terlalu banyak masa dibazirkan seperti sebelumnya. Sekiranya ada masa terluang, buku resepi ku selak mencari menu yg ringkas, lazat dan sihat..kadang2 ku olah sedikit..tapi entah mengapa hasilnya sering tidak memuaskan seperti yg aku kehendaki. Dan akhirnya ku makan sendirian..rasanya. bentuknya sering tak keruan..huhu..padahal..aku sudah mengikut satu persatu petunjuk dalam buku!

'Mak pandai masakkan..mewarisi tok rasanya..tok dulu pandai masak..kalau tok masak, mesti abi tambah banyak..' kata abi suatu ketika. waktu itu abi baru sudah makan ikan goreng cili buatanku.

Aku diam saja dan menunduk dalam-dalam. Ikan gorengku terlalu kuning warnanya, terlalu masin dan terlalu pedas, malah bentuknya juga seolah tidak wujud..hancur berantakan..wajarlah kalau tiba-tiba abi teringat ibunya

'ok je nie'..kata abi tersenyum-senyum..'insyaAllah esok lebih baik, ok yea abi pergi dulu, dah lambat nih..'

Abi berangkat dengan wajah merah..pastinya kepedasan..aku cuba tersenyum.. menghantarnya di balik pintu..ku lihat badan abi yg dulu tegap semakin kurus.! Ya , semakin kurus. Aku jadi semakin bersalah..bagaimana tidak kurus, pekerjaannya, kegiatan dakwahnya, musafirnya begitu jauh..tapi abi selalu makan nasi sepinggan dengan nasi separuh..tidak pernah menambah!

Tiba-tiba air mataku mengalir, sudah tiga bulan berkahwin, hampir belum ada kemajuan untuk aku mempersiapkan mujahidku..dan dia semakin kurus..

Entahlah..dulu sewaktu aku larut dalam dakwah..sibuk ke sana ke mari..aktivitiku hanya terfokus pada tarbiyyah dan dakwah..program..program diriku ku perah di sana..sehingga terabai tugas-tugas kerumahtanggan..sedangkan ini juga tarbiyyah dan dakwah!

Aku kini belajar sedikit demi sedikit..ziarah ke rumah ibu mertuaku ku kerapkan..kuperhatikan dgn teliti ibu mertuaku memasak, menunya, bahan-bahannya..caranya..dan tiap hari tanpa jemu ku praktikkan senyap2..sudahnya aku makan sendiri..:) aku cukup serius belajar utk menghidupkan rumahtanga kami dan menyihatkan rijalud dakwahku..

Akhirnya, setelah 6 bulan..aku semakin tega memasak....suatu hari .. 'ini mee goreng ala ummi'..
'waa..sedap nie..'.. abi kelihatan excited!
'dan ini sayur goreng kesukaan abi, tidak seperti bulan lalu..sekarang potongannya sudah professional..'
Abi kelihatan makan dengan agak berselera..
Dan aku menanti takut-takut.. 'camne abi..ok tak?'
Abi tersenyum, kali ini lebih manis..'Alhamdulillah..tapi..'
'nape abi?'..mukaku sedikit cuak..abi mebeliakkan matanya...tiba-tiba dia mengeluarkan sesuatu yang sempat dikunyahnya..aku terkejut..bulatan garam sebesar biji anggur..astaghfirullah!..
........

8 bulan setelah pernikahan kami..alhamdulillah segalanya berjalan semakin lancer..kini abi semakin ghairah menjelang waktu makan..mau makan masakan ummi katanya..tampak dia menghargai kesungguhanku dan penat lelahku..

Hari ini genap setahun usia perkahwinan kami, alhamdulillah, surat doctor pengesahan kehamilan ku lipat kemas..inilah hadiah ulang tahun kita..alhamdulillah syukur..sambil menunggu abi pulang, aku muraja'ah hafalan surah an-nuur..subhanallah, betapa mulianya tugas ini..tugas seorang isteri, seorang ibu yg cukup besar sumbangannya dalam pembentukan umat..

0015, abi pulang.. 'assalamualaikum wr wbt ummi..' 'waalaikumussalam wr wbt..abi..ada hadiah untuk abi..'
'dari siapa?'
'dari seorang akhawat..;)'

Abi mengerut kening, lantas tersenyum, diraihnya bungkusan dan di buka perlahan-lahan..'
'Alhamdulillah..syukur..' ada sebak dalam nadanya
'dan ini untuk ummi'..ujar abi tiba-tiba..
La..eh..aku sungguh terkejut..dihulurkan gulungan kertas seperti sijil kepadaku..
Ku buka perlahan-lahan..ditulis dengan dakwat emas..'buat ummi kebanggaan abi, terima kasih atas kerja keras selama ini. Abi sentiasa redha'..

Aku tak bisa menahan senduku..dia membeli kad dan menulis dengan tinta emas untukku..sungguh ya Allah, redhanya lebih berharga bagiku dari hadiah apapun genap setahun usia perkahwinan kami..:)

No comments: