Followers

Saturday

Happy Ummi's Day!!


I have just finished having lunch with abah and ummi, they came to Kuantan just for car exchange (huu remember my article on Shika Jr that smelled 'smelly'...) so Shika Jr is back with me :) Huu kesiannya they have to come such a long way Kl-Kuantan, and after the lunch I arrived in UIA far much sooner than for them to arrive home (sedih sedih) Huu if I were to think of the tiring on-calls and studying, and classes and.... they are nothing compared to what our parents' had done for us.. kan? kan? huuuu. And since tomotrrow is Mother's Day (but to me everyday is Mother's Day! Why? Because I know everyday Ummi loves me and that makes everyday special hehe), I would like to post this... which I copied from Bayt Amzar's blog with permission ---->

Orang kata aku lahir dari perut mak.. 

(bukan org kata...memang betul) 

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak 
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak 
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak 


Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak 
Bila bangun tidur, aku cari.... mak 
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak 
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak 
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak 


Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak 
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak 
Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak 
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak 


Bila takut, yang tenangkan aku..... mak 
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak 
Aku selalu teringatkan .... mak 
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak 
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak 
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak 


Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! " 
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak 
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak 
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak 
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak 
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak 


Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak 
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak 
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak 


Yang selalu berleter kat aku... mak 
Yang selalu puji aku.... mak 
Yang selalu nasihat aku.... mak 
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak 


Aku ada pasangan hidup sendiri.... 


Bila seronok, aku cari....pasanganku 
Bila sedih, aku cari.... mak 

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku 
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak 


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku 
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku 



Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku 
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak 


Selalu.. aku ingat pasanganku 
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak 

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku 
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak 

Renungkan: 
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah". 
Berderai air mata jika kita mendengarnya........ 

Tapi kalau mak sudah tiada..... ..... 
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT.... 



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya..... 
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya..... 
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya..... 
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya....... 
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.... 
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya..... 


dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...... 
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:


1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00 
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.


1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, 

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

To me? The first part is TOTALLY right. The persons that I LOVE MOST in this world are UMMI and ABAH. I doubt that the fact will change even after my marriage.. But of course I will equally love my future husband.. in a different way :) I think my heart was created in portions! ~Gasp~ The portion for my parents will eternally be for them. But then there are other portions, for my family, my spouse, my friends, my muslim relatives, for Tot (huu) and guess what is the biggest portion for??? Hehe for Allah & His Messenger insyaAllah :D
Bila baca second part regarding pasangan, I become so afraid of the future.. Ya Allah jangan kau jadikan aku anak yang durhaka... Ameen

No comments: