Followers

Saturday

I am still at the junction..

Waktu kecik2, bila orang tanya dah besar nak jadi apa.. I would answer "housewife". Waktu kecik2 bila orang tanya my sister dah besar nak jadi apa.. she would answer "cikgu tadika"

My mum is a housewife. Abah memang tak pernah mengizinkan isterinya bekerja. Didik anak anak, itu harapan abah. Ummi memang dah menerima syarat itu, semenjak sebelum mereka bernikah. Dia memang meredhai kehendak abah, saat dia menerima lamaran abah 25 tahun dulu. Dan kami terbiasa dengan keadaan itu, terbiasa ummi akan sentiasa menanti di rumah,
setiap kali kami pulang dari sekolah. Terbiasa dia akan sentiasa mendengar ketika kami meluahkan. Terbiasa dia sentiasa menghulurkan tangan saat kami jatuh tersungkur. Terbiasa dia seringkali menghibur saat kami berduka. Terbiasa dengan kehadirannya setiap waktu.. Dan itu jugalah harapanku untuk anak anakku. Itu jugalah harapan my sisters for their children.

Tapi kadang2 aku tertanya sendirian, kenapa saat ini aku bergelar pelajar perubatan? Kelirukah dengan pilihan yang pernah kubuat dulu? Kecewakah dengan takdir untuk diriku? Dan kadang kadang aku tertanya, adikku yang suatu masa dahulu bercita-cita untuk menjadi guru tadika.. mengapa dia mengambil kursus bioteknologi kini? Dan kakak yang suatu masa dahulu bercita-cita untuk mewarisi pekerjaan Ummi, sudahpun mendakap segulung ijazah Degree.. menanti waktu untuk mula bekerja.

Ahh memang tidak seorang pun dari kami yang mewarisi ummi, yang menjejak semula langkahnya. Tidak harus kucuba menyembunyikan lagi.. kadangkala aku masih kecewa, meskipun minat terhadap perubatan menggunung tinggi. Antara impian untuk menjadi 
seorang isteri yang sentiasa menanti kepulangan suaminya, serta ummi yang sentiasa memenuhi keperluan anak2nya, apa yang lebih menyentuh realiti adalah seorang doktor muslimah yang sibuk dengan kerjaya. Meskipun niatku segalanya bakal menjadi ibadah, niat mulus untukNya, meskipun rezqiku nanti memiliki seorang suami yang begitu memahami...  masih kesalkah dengan ketentuan ini?

Dan aku masih terkasima di persimpangan ini..

No comments: