Followers

Saturday

Bibik

Alhamdulillah bibik untuk Ameer Faheem sampai malam tadi. Bibik Kartini. Menempuhi perjalanan jauh dari indonesia, meninggalkan keluarga jauh di seberang, bertabah mencari sesuap rezeqi untuk anak2 di kampung. Mengapa dia berhijrah ke sini? Kemiskinan yang terlalu mencengkam, begitulah kami dikhabarkan. Pasti dia jauh lebih sedih dari aku yang berjauhan cuma untuk seketika dari abang.

Aku belajar pelbagai perkara baru.
Kata kakak, esok bawa dia pergi beli baju. Terlopong seketika aku mendengarnya. Dia datang sehelai sepinggang...begitulah adatnya mereka mengembara. Tak dapat aku bayangkan berada di tempatnya..

Saat diberitakan (oleh agen) bahawa dia tidak tahu membaca, tidak pandai berbahasa melayu mahupun bahasa indonesia (hanya boleh berbahasa madura), tidak pernah bersekolah, bibit kerisauan mula berbunga. Terus aku bertanya, seandai tidak sesuai bolehkah diminta ganti lain? Memang boleh, tapi kami diminta berusaha untuk mencuba sedaya upaya sebelum mengaku kalah. Aku akur. Sebaik dia menjejakkan kaki ke rumah, terus Ameer Faheem minta dukung. Oh lupa untuk khabarkan pada pembaca, faheem selalu sahaja merebut bibik sudi (bibi safiyya) supaya menggendong dia.. sehingga safiyya jelak dan lantas menyuruh ameer faheem turun. hihi, lucu melihat keletah mereka berdua ;p naik lemak la faheem lepas ni asyik nak berdukung je.

Mujur ada Ummi yang banyak membantu, menguruskan dia. Bibik itu untuk menjaga Ameer Faheem bila aku mula bekerja dan pembantu Ummi yang selalu mengurus rumah sendirian. Moga allah permudahkan urusan kami semua.

9 comments:

Ummu 'Umar said...

bila maryam mula menulis in malay, aku rasa macam dia dah cakap bahasa indon! haha

Ummu Ameer said...

adakah ini petanda perlu tulis dalam english semula?? ;p ijat, amir ada x jenguk2 kekasih hati saya? ;p kesian dia sorang2 hihihi

aindbest said...

batul : mule2 mmg kite akn janggal kalo ade bibik..nnt lelame ok la..
at least bole tlg2 meme kt umah tu..
my sis-in-law ade 2 org bibik..sorang utk mengemas shj!!..sorang lg utk jg all d boyz!!..
kakak ipar akk ade 4 boyz..bygkn..haha..
~~nnt batul ajar laa bibik tu membace ye..

Ummu Ameer said...

adoi la kak, klu dapat balik kerja and peluk ameer faheem pun da kira bersukur sgt huuu, nikan pula nak ajar bibik membaca~ hihihi

aindbest said...

hahaha..xpn awk suro faheem yg ajar bibik tu..hihi..em, rindu kt faheem..batul duk umah meme smpai bile ye..lame x?

Ummu Ameer said...

seumo hodiup kot hihihi. batul kerja kat hosp sg buloh insyaAllah, so paling sekejap maybe 2 tahun la duk sini. dtgla anytime free

Ummu 'Umar said...

hospital sung-gai buloh? haha, kata nak kerja kat hukm? best nye, dapat duduk dengan ummi.. nak jugak duduk dengan mak ):

(ape lah, bila dekat dengan suami dok rindu kat mak. bila dekat dengan mak, dok rindu dengan suami)

belum sempat melawat lagi buah hati awak lah maryam.. kami cuma 'memikirkan' je, apa la yang di buat nya sorang-sorang tanpa kamu. hihi

Ummu Ameer said...

hihihi ;P tentulah ijat, hati tak puas selagi mana kedua2 suami dan mak takde depan mata! tp rabu ni ummi abah ke jordan insyaAllah, moga ceria hati dia.. hosp sg buloh insyaAllah, senang duduk rumah, ada org tlg tengok2kan Faheem..

aindbest said...

bil batul ade athiq, sure nk meme..tp bile meme dpn mate..batul nk athq..haha..
em, akk mmg k dtg during weekends..papehal akk cal dulu laa..ikut mane free..rindu ngn "apim"..